Σουβλάκι, πίτσα, διάφορα σνακ, ζυμαρικά, κρεατικά, γλυκά, μαγειρευτά φαγητά, καφές, ποτό και ό,τι άλλο μπορείτε να φανταστείτε. Το delivery έχει, εδώ και πολλά χρόνια, εισέλθει για τα καλά στην καθημερινότητά μας, κάνοντας τη ζωή μας εύκολη και βοηθώντας μας να εξοικονομήσουμε χρόνο και ενέργεια. Πολλές φορές, το delivery αποτελεί μονόδρομο για ανθρώπους που δε διαθέτουν σπουδαίες μαγειρικές ικανότητες, προσφέροντάς τους τη δυνατότητα να απολαύσουν τα αγαπημένα τους φαγητά, ποτά ή ροφήματα, χωρίς να περάσουν το κατώφλι του σπιτιού τους. Σε κάθε περίπτωση, όλοι μας ενίοτε υποκύπτουμε στον πειρασμό του delivery, είτε σε μικρότερο, είτε σε μεγαλύτερο βαθμό. Ας μάθουμε πώς αυτό κατάφερε να κατακτήσει τις ζωές μας και πώς εξελίχθηκε ανά τα χρόνια.

Πότε πρωτοεμφανίστηκε το delivery;

Οι λάτρεις του delivery ανά τον κόσμο είναι, ομολογουμένως πολλοί. Ελάχιστοι, όμως, είναι εκείνοι που έχουν αναρωτηθεί πώς προέκυψε η ιδέα του delivery και με ποιο τρόπο αυτό επεκτάθηκε σε τόσο μεγάλο βαθμό. Σύμφωνα με ιστορικές πηγές, λοιπόν, το πρώτο delivery στην ιστορία πραγματοποιήθηκε στην Ιταλία, και συγκεκριμένα στη Νάπολη. Όταν, το 1889, ο Βασιλιάς Ουμβέρτος και η Βασίλισσα Μαργαρίτα της Ιταλίας επισκέφτηκαν τη φημισμένη για την πίτσα της Νάπολη, θέλησαν να δοκιμάσουν την τοπική σπεσιαλιτέ. Μιας και η Βασίλισσα δεν καταδεχόταν να επισκεφτεί το αρτοποιείο του Raffaele Esposito, που λεγόταν πως έφτιαχνε την καλύτερη πίτσα της περιοχής, οι αυλικοί της φρόντισαν για τη διανομή της πίτσας στα βασιλικά διαμερίσματα. Κάπως έτσι γεννήθηκε όχι μόνο η ιδέα του delivery, το οποίο αργότερα διαδόθηκε ευρέως σε όλη την υφήλιο, αλλά και η πίτσα μαργαρίτα, καθώς ονομάστηκε με αυτό τον τρόπο προς τιμήν της Βασίλισσας.

Η εξάπλωση του delivery στην Ινδία

Γύρω στα τέλη του 19ου αιώνα, τα επίπεδα της χειρωνακτικής εργασίας στις μεγάλες πόλεις της βρετανοκρατούμενης τότε Ινδίας είχαν, πλέον εκτοξευθεί, γεγονός που δημιούργησε πρόσφορο έδαφος για τη δημιουργία ενός συστήματος διανομής φαγητού μέσα σε κουτιά. Αυτή η πρώιμη μορφή delivery μερίμνησε για τη μεταφορά φαγητού από σπίτια ή εστιατόρια, με τη βοήθεια εργαζομένων που ονομάζονταν Dabbawalas (=αυτός που κουβαλάει ένα κουτί) και χρησιμοποιούσαν ποδήλατα ή ακόμα και τρένα. Εκτός από το delivery, οι Dabbawalas φρόντιζαν να συλλέξουν τα άδεια πιάτα μετά το τέλος του μεσημεριανού. Ο θεσμός αυτός υφίσταται ακόμα στην Ινδία, καθώς αποτελεί σύμβολο της αφοσίωσης στην εργασία και της ισχυρής επαγγελματικής ηθικής.

Το delivery συνδέεται άρρηκτα με το κινεζικό φαγητό

Όλοι οι λάτρεις της κινεζικής κουζίνας έχουν παραγγείλει με delivery τα αγαπημένα τους πιάτα, έστω μία φορά. Αυτό που ίσως να μη γνωρίζατε, είναι πως τα κινεζικά εστιατόρια ήταν από τα πρώτα που εφήρμοσαν το delivery, προκειμένου να επεκτείνουν την πελατεία τους. Συγκεκριμένα, η καινοτομία ανήκει στο Kin-Chu Cafe του Λος Άντζελες, που το 1922 διαφημίστηκε ως “το μόνο εστιατόριο της Δυτικής Ακτής που φροντίζει για την παρασκευή και το delivery αυθεντικών κινεζικών πιάτων”. Το αν αυτό ισχύει είναι άγνωστο, πάντως η απήχησή του ήταν τεράστια, αφού μέχρι και σήμερα το delivery του κινεζικού φαγητού συνοδεύεται από τα κλασικά άσπρα κουτάκια, τα παραδοσιακά ξυλάκια chopsticks και τα περίφημα fortune cookies.

Η εδραίωση του delivery στις ΗΠΑ

Μετά από πολλές δεκαετίες, το delivery γνώρισε μία απρόσμενα απότομη άνθιση, η οποία ξεκίνησε από τις ΗΠΑ. Συγκεκριμένα, γύρω στο 1950, η τηλεόραση, πλέον, έλειπε από ελάχιστα σπίτια στις Ηνωμένες Πολιτείες, γεγονός που, σταδιακά, δημιούργησε μία γενική τάση του κόσμου να παραμένει σπίτι παρακολουθώντας τα αγαπημένα του προγράμματα. Κάτι τέτοιο δεν άργησε να επηρεάσει τα έσοδα των εστιατορίων και μπαρ ανά τη χώρα, που γρήγορα έσπευσαν να δώσουν τη λύση με δύο τρόπους. Πρώτον, τοποθέτησαν τηλεοράσεις στο χώρο των εστιατορίων και μπαρ, ώστε να προσελκύσουν περισσότερο κόσμο και, δεύτερον, ξεκίνησαν να παραδίδουν φαγητό στα σπίτια μέσω delivery. Κάπως έτσι, τα περισσότερα εστιατόρια της χώρας απέκτησαν υπηρεσίες delivery, οι οποίες, μάλιστα, χρησιμοποίησαν την τηλεόραση για να διαφημιστούν. Το εγχείρημα αυτό έκανε τη βιομηχανία του delivery στις ΗΠΑ να αναπτυχθεί με ραγδαίους ρυθμούς.

Το delivery όπως το ξέρουμε σήμερα

Από τις αρχές της δεκαετίας του 2000, η επέλαση του ίντερνετ συνέδραμε σε τεράστιο βαθμό στην εξάπλωση του delivery, που αποτελεί, πλέον, αναπόσπαστο κομμάτι κάθε νοικοκυριού. Οι επιλογές, όπως αναφέραμε και προηγουμένως, ποικίλλουν, όπως άλλωστε και οι τιμές. Το delivery δεν αποτελεί πολυτέλεια, αλλά μία ακόμα υπηρεσία που είναι προσβάσιμη από κάθε οικονομικό στρώμα. Μία υπηρεσία η μορφή της οποίας, αν μη τι άλλο, έχει μεταβληθεί πλήρως, δεδομένου πως το παραδοσιακό delivery γινόταν κατόπιν τηλεφωνικής παραγγελίας και μόνο, τη στιγμή που το μοντέρνο delivery της δεκαετίας του 2020 διαθέτει αμέτρητες επιλογές. Πλέον, μία παραγγελία μπορεί να πραγματοποιηθεί όχι μόνο μέσω τηλεφώνου, αλλά και μέσω των ιστοσελίδων και εφαρμογών τόσο των μονάδων εστίασης που εξυπηρετούν μέσω delivery, όσο και τρίτων παρόχων που λειτουργούν ως μεσάζοντες ανάμεσα σε επιχειρήσεις και καταναλωτές.

Τα σύγχρονα τεχνολογικά και μεταφορικά μέσα έχουν φροντίσει, έτσι ώστε κάθε παραγγελία να παραδίδεται εύκολα και ο χρόνος του delivery να είναι όσο μικρότερος γίνεται. Φαίνεται πως ο μέσος πελάτης εκτιμά ιδιαίτερα τη δυνατότητα delivery με μερικά μόλις κλικ, χωρίς να χρειαστεί κάποια περίπλοκη ή χρονοβόρα διαδικασία. Έπειτα, η πανδημία του Covid-19, αναμενόμενα, έκανε τη βιομηχανία του delivery να εκτοξευθεί. Σε κάθε γωνιά του πλανήτη, κυβερνητικές εντολές και αποφάσεις κράτησαν τα εστιατόρια κλειστά για ένα τεράστιο χρονικό διάστημα, με αποτέλεσμα το delivery να αποτελεί μονόδρομο για τους καταναλωτές και τα έσοδα από αυτό να ξεπεράσουν κάθε προηγούμενο. Ακόμα και μετά την επαναφορά της κανονικότητας, μεγάλο είναι το μέρος των καταναλωτών που προτιμούν το delivery, προκειμένου να παραμείνουν ασφαλείς και να αποφύγουν το συνωστισμό.

Ποιο είναι το μέλλον του delivery;

Έχοντας αναλύσει τη συναρπαστική ιστορία του delivery και πώς αυτό κατέκτησε την καρδιά του μέσου καταναλωτή, συνειδητοποιούμε πως δεν πρόκειται για μια απλή καταναλωτική τάση. Αντίθετα, το delivery είναι εδώ για να μείνει και ανυπομονούμε να δούμε τις μελλοντικές καινοτομίες που θα φέρουν επανάσταση στον τομέα του. Διαβάστε μερικές ευφάνταστες, άλλοτε παράδοξες και άλλοτε ξεκαρδιστικές ιδέες σχετικά με το delivery που έχουν πραγματοποιηθεί τα τελευταία χρόνια:

  • Delivery καφέ με τη χρήση drone στην Πάτρα, αλλά και στη Μύκονο.

  • Delivery με αυτοκίνητο Ferrari στο Ντουμπάι.

  • Delivery κατεψυγμένης πίτσας με αεροπλάνο, σε απόσταση 1.367 χιλιομέτρων, στην Αλάσκα των Ηνωμένων Πολιτειών.

  • Delivery με ελεύθερη πτώση από ύψος 5.000 ποδιών στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

  • Delivery “προσποιηθείτε ότι ξέρετε να μαγειρεύετε”, με μία έξτρα χρέωση για τα μαγειρικά σκεύη που θα πείσουν και τον πιο δύσπιστο προσκεκλημένο, στη Μεγάλη Βρετανία.

  • Delivery σε φρεγάτα του πολεμικού ναυτικού στην Ιεράπετρα της Κρήτης.

  • Delivery σε κουτί που χωράει στο γραμματοκιβώτιο, για να μη χρειαστεί καν να ανοίξετε την πόρτα σας, στην Αγγλία.

Δεν έχουμε παρά να περιμένουμε να δούμε αν κάποιο από τα παραπάνω θα εξελιχθεί στη νέα τάση της βιομηχανίας του delivery. Προς το παρόν, ας φροντίσουμε να δείχνουμε πάντοτε τον δέοντα σεβασμό στους επαγγελματίες του κλάδου του delivery, που πολύ συχνά εργάζονται υπό αντίξοες συνθήκες.

Αναζητήστε καταστήματα Delivery για καφέ και φαγητό στη Λάρισα στον επαγγελματικό οδηγό της πόλης!